سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شکیبایى به اندازه مصیبت فرود آید ، و آن که به هنگام مصیبت دست بر رانهایش زند ثوابش به دست نیاید . [نهج البلاغه]

کانون کوه نوردی یاس

 
 
صعود به قله اشترانکوه(چهارشنبه 88 تیر 10 ساعت 3:54 عصر )

اشترانکوه

گل گل 4100 متر، گل گهر 3950 متر، سن بران 4150 متر، میرزایی 3700 متر، فیالستون 3800 متر

موقعیت جغرافیایی: رشته کوه بزرگ اشترانکوه واقع در استان لرستان از سمت شمال غربی به جنوب شرقی امتداد یافته است. این خط الراس در فاصله تقریبی 18 کیلومتری جنوب غربی شهرستان ازنا تا منطقه کوهستان چقا گرگ در جنوب خط الراس امتداد می‌یابد.
بررسی توپوگرافی قلل: قلل مهم و مشهور خط الراس اشترانکوه از شمال به جنوب به ترتیب عبارتند از:
کولورید 3866 متر، پل پازن پیر 3850 متر، گل گل 4050 متر، گل گهر 3950 مترف کوله لایو 4070 مترف سن بران 4150 متر، میرزایی 3800 متر، فیال سون 3850 متر، مهرجمال 3850 متر، پیاره 3800 متر، ازنودر 3700 متر، و کوله جنون 3850 متر که جملگی بر روی این خط الراس قرار گرفته‌اند. قلل اشترانکوه به صورت قوس‌هایی هستند که در منتهی الیه هر قوس آن برفچال و یا یخچال بزرگی حد فاصل دو قله مهم قرار گرفته است. سراسر جناح‌های شرقی و غربی اشترانکوه در محاصره دیواره‌ها و بندهای سنگی بزرگ می‌باشد که به نسبت می‌توان از یال‌های شرقی منطقه به نحو بهتری برای صعود نام برد.
ویژگی خاص: وجود یخچال بزرگ چال کبود در حد فاصل دو قله گل گل و چال کبود به علاوه دریاچه‌های گهر بزرگ و گهر کوچک در جناح غربی قله از مهمترین و زیباترین عناصر طبیعی جبال اشترانکوه محسوب می‌گردند.
مسیر صعود به قله: اگر فقط قصد اجرای صعود به قله مرتفع سن بران به ارتفاع 4150 متر به عنوان بلندترین قله اشترانکوه را داشته باشیم از نظر فنی و درگیری با صخره و یخچال نیاز به تجربه زیاد در زمینه کار فنی و صعود دیواره نداریم. لیکن زمانی که صعود به خط الراس اشترانکوه به عنوان هدف اصلی برنامه مدنظر قرار می‌گیرد تسلط برمهارتهای کوهنوردی و آشنایی با فنون صخره نوردی یک ضرورت غیر قابل چشم پوشی است. بنابراین برای صعود به خط الراس قلل اشترانکوه به خصوص ارتفاعاتی که از آنها نام برده شده است نیازمند به آمادگی بیشتر برای اجرای این برنامه هستیم.
و در این راه توجه به زمان و موقعیت سنجی از جمله مواردی است که میزان موفقیت در برنامه را بالا خواهد برد. بدین لحاظ خرداد ماه و تیرماه زمان‌های مناسبی برای این برنامه محسوب می‌شوند. ما نیز در میان یکی از این ماه‌ها وارد منطقه درود گردیده و سپس به آبادی تیون می‌رسیم. از طریق مسیر پاکوب مشخص به سوی جنوب غرب از ده خارج می‌شویم. از سربالایی تپه ماهورها و عرض چند جوی آب می‌گذریم. در حالی که نمای خط الراس اشترانکوه از دوردستها پدیدار می‌گردد و ما رفته رفته به آن نزدیکتر می‌شویم، خود را به پناهگاه سنگی چشمه گل گل می‌رسانیم. استراحت کوتاهی کرده اینجا را به سمت لبه بلند خاکی که به صورت سدی در مقابل دو قله و چال کبود حائل است ترک می‌کنیم. از طریق راه مالرو در کمرکش کوه مقابل پناهگاه با کمی‌انحراف به سمت راست از شیب تندی به راه ادامه می‌دهیم. این شیب پس از مدتی به طور مستقیم به ابتدای دره عظیم و قوسی شکل چال کبود می‌رسد. ابهت یخچال‌های اشترانکوه به راستی دیدنی است. خود را به جانپناه قرمز رنگ چال کبود در سطح مرتفع آن رسانده و شبی را درون آن به سر می‌بریم.
وضعیت قلل در زمستان: صعود در زمستانی به منطقه اشترانکوه بسیار دشوار و توام با مشکلات جدی است. حجم سنگین برف در زیر چال کبود و مواجهه با مسیرهای ترکیبی یخ و برف و صخره از ویژگی‌های زمستان اشترانکوه می‌باشد.

برگرفته از کتاب کوهنوردی در ایران (علی مقیم)

دریاچه زیبای گهر